Effektivt software til danske virksomheder
Måske har du hørt om erp? Det er effektivt software til virksomheder. Microsoft har igennem mange år udviklet ERP software til virksomheder i hele verden. Et kendt og hyppigt anvendt program er Dynamics 365 Business Central. Det er erp, der giver effektive arbejdsgange og gør arbejdet nemmere med at håndtere bogholderi, bilag, fakturaer, kundedata, produktion, sager og ressourcer.
ERP står for Enterprise Ressource Planning og mange virksomheder i Danmark har i flere år valgt Business Central som deres ERP-løsning. Microsoft udvikler konstant på løsningen og frigiver nye versioner af programmet. Der kommer løbende ny smart erp funktionalitet, og programmet har også senest gennemgået en ny brugerflade og flyttet til en ny udviklingsplatform. Det betyder bl.a. at programmet fungerer mere optimalt som SaaS løsning og brugere hurtigt kan logge på programmet via en webbrowser. I de tidligere programversioner skulle man have programmet installeret lokalt eller via VPN.
Mange virksomheder i hele verden har stor nytte af denne software. Det betyder, at man nemmere og hurtigere kan sende fakturaer og ordrer til kunder eller bogføre bilag, udbetalinger osv. Programmet giver mange muligheder for at få overblikket over regnskabet og man kan trække mange forskellige rapporter eller udlæse data til Power BI for at arbejde med rapportering og tal her. Man kan bl.a. få et overblik over top 10 debitorer, mest solgte varer eller et overblik over lagerbeholdningen. Man kan også opsætte pengestrømme i programmet. Ikke mindst har man mulighed for at bygge diagrammer i programmets rollecenter, så man hurtigt får et indblik i væsentlige tal og KPI’er. Man kan også tilrette rollecenteret og få vist den data, man ønsker. Er man f.eks. bogholder, kan man se indgående bilag, udeståender, top ti debitorer mv. Du har mulighed for at vælge mellem forskellige rollecentre i programmet. Så er du f.eks. projektleder, er der et rollecenter med overblik over sager, tidsregistrering mv. Er du produktionsmedarbejder, kan du vælge et rollecenter til denne rolle. Der er også et specifikt rollecenter til sælgere og marketingmedarbejdere. Alt i alt gør det arbejdet nemmere for den enkelte medarbejder, og man har genveje til de funktioner, man typisk anvender i programmet med det samme, når man logger ind.
Software til erp kan anskaffes på forskellige måder i dag. Man skal selvfølgelig købe licens til det. Det gør man hos en forhandler. Men i dag kan man også vælge, hvorledes programmet skal afvikles. Man kan købe løsningen som en SaaS løsning, hvor opdateringer til programmet kommer løbende. Man kan også købe erp som en On-Premise løsning, hvor man selv vælger, hvornår programmet skal opdateres. Der er fordele og ulemper ved begge løsninger, hvorfor det er op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvad der vil fungere bedst til deres nuværende IT-infrastruktur.